Skuggkysst

 

Skuggkysst
Författare: Richelle Mead
Originaltitle: Shadow kiss
Utgiven: 2008
Serie: Vampire Academy #3
Genre: Unga vuxna
Utläst: 170515
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Ylva Spångberg
Tryckt: 2013
Bindning: Häfta
ISBN: 9789163866012
Sidor: 459

Baksidestext
Det är dumt att bli kär i sin lärare. För en beskyddare som Rose är det dessutom väldigt dumt att bli kär i en annan beskyddare. Hennes uppdrag, hennes liv, är att skydda Lissa. Lissa kommer alltid först. Men för snygga, klocka och skickliga Dimitri, som är både lärare och beskyddare, kan Rose tänka sig att bryta en och annan regel. Frågan är om Dimitri kan tänka sig det också?
Om inte Rose hade varit så skicklig på att döda strigoi hade de inte bestämt sig för att hämnas. Då hade det här kunnat bli en riktigt mysig kärlekshistoria. Nu blir det en passionerad berättelse om vänskap, kärlek och död.

Första meningen
Hans fingertoppar gled ned över min rygg, lätt, nuddade den nästan bara, men där de rörde vid mig var det ändå som om elektriska stötar for genom kroppen.

Serie
1. Törst
2. Fruset blod
3. Skuggkysst
4. Löftet
5. Andens kraft
6. Ytterska offret

 


Det är över 5 år sedan jag läste de två första delarna i Vampire Academy, så jag var lite osäker på vad som hade hänt i vilken bok. Men under tiden som jag läste tredje delen så tror jag att jag skapligt med koll i varje fall. Tyvärr tyckte jag inte att Skuggkysst var lika bra som jag minns att jag tyckte Törst och Fruset blod var. Kanske kan ha att göra med att jag är äldre då jag tyckte att den var lite (med brist på ett bättre ord) naivt skriven.
 
Men jag tycker fortfarande att själva historien är intressant och spännande, om än lite förutsägbar emellanåt. Och jag vill verkligen veta hur det fortsätter. Jag har fjärde boken hemma så den blir det nog ganska snart att jag läser. Jag får bara hoppas på att det sedan dröjer ytterligare 5 år innan jag läser det två avslutande delarna. 

Kommentera inlägget här :