Blå tråd

Författare: Lois Lowry
Originaltitle: Blue Gathering
Utgiven: 2000
Serie: Den utvalde #2
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150420
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Natur och Kultur
Översättare: Helena Hansson
Tryckt: 2015
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-27-14163-6
Sidor: 251

Baksidestext
Kira växer upp i ett inskränkt och brutalt samhälle där de sjuka och svaga lämnas att dö. Hon är född med ett deformeraat ben och efter moderns död tvingas hon kämpa för rätten till sitt liv. Hopp finner hon i vänskapen med gatpokjen Matt och i den mystiska talang som göms i hennes broderier - en förmåga att brodera framtiden. Men det är en gåva som många vill dra nytta av och som innebär ett stort ansvar. När Kira hamnar i maktens tjänst ställs hon inför sitt livs svåraste val.

Första meningen
"Mor?"

Serie
1. Den utvalde
2. Blå tråd
3. Messenger (ej översatt till svenska)
4. Son (ej översatt till svenska)

 


I Kiras värld är det inte fullt lika uppstyrt som det var för Jonas i Den utvalde, men i båda är det tydigt att det är en viss klick som håller i makten och att det gör allt för att inte släppa i från sig den. Deras största vapen verkar vara okunskap, eller en väldigt begränsad kunskap i varje fall. 

 

Men det jag mest funderade på under läsningen var hur de två böckerna skulle knytas ihop. På vilket sätt skulle de sammanlänkas (förutom att det samhälle de lever i inte har rent mjöl i påsen) och jag väntade hela tiden på att Jonas skulle dyka upp någonstans, men det gjorde han inte. Jag tycks mig tror att jag fick lite hintar i slutet eller så ville jag bara så gärna att jag inbillade mig.

 

Hur som haver så hoppas jag på att nästa bok kommer snart. Det var ju bara ca ett halv år mellan utgivingen av Den utvalde och Blå tråd, så om jag har tur kanske den trejde boken kommer till hösten...

Kommentera inlägget här :