Harry Potter och Fenixorden

Författare: J.K. Rowling

Originaltitle: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Utgiven: 2003
Serie: Harry Potter #5
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150518
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Lea Fries-Gedin
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-29-68012-6
Sidor: 1001

Baksidestext
Harry Potter har fått nog. Sommarlovet hos Dursleys har varit värre än någonsin. Hans bästa vänner verkar inte bry sig om honom, han har inte fått några nyheter från trollkarlsvärlden på hela sommaren och han riskerar dessutom att bli relegerad. När Harry väl återvänder till Hogwarts för sitt femte år är ingenting som det brukar vara, och den stora frågan är: När ska Lord Voldemort slå till igen?

Första meningen
Sommaren hittills varmaste dag närmade sig sitt slut och en dåsig tystnad vilade över de stora, fyrkantiga husen på Privet Drive.

Serie
1. Harry Potter och de vises sten
2. Harry Potter och Hemligheternas kammare
3. Harry Potter och fången från Azkaban
4. Harry Potter och den flammande bägaren
5. Harry Potter och Fenixorden
6. Harry Potter och Halvblodsprinsen
7. Harry Potter och dödsrelikerna

 


Nu har jag läst den tjockade boken i serien om Harry Potter, och det tog sin tid. Men det var värt det, för den här den var ruggitbra! Det enda jag blir lite ledsen för att jag vet att detta bara är språngbrädan till all död som kommer i de avslutande delarna. Tror nog att Rowlings tog till sig uttrycket "Kill your darlings" under skrivarprocessen.

 

Men det är inget jag behöver fundera över just nu, tack och lov. Nu räcker det med att jag förundras över hur mycket som finns med, och hur mycket de tog bort i filmen. Det känns som att jag hela tiden refererar till filmerna men det är svårt att inte jämföra dem med varandra. Hursomhaver så förstod jag boken bättre än filmen där det kändes som att jag inte riktigt hängde med i alla svängarna. I boken så tyckte jag att allt förklardes mer, så kanske allt är klart som korvspad.

 

Tycker även att Ginny kommer fram mer i böckerna, vilket jag tycker är riktigt bra då hon börjar bli lite av en favorit hos mig.

Kommentera inlägget här :