Prodigy

 

Prodigy
Författare: Marie Lu
Originaltitle: Prodigy
Utgiven: 2013
Serie: Legend #2
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160307
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Modernista
Översättare: Katarina Falk
Tryckt: 2014
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789174994209
Sidor: 338

Baksidestext
Ett antal hyllningar från media.

Första meningen
Day vaknar med ett ryck bredvid mig.

Serie
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

 


Jag köpte den första delen i denna trilogi på förra årets bokrea. Eftersom jag tyckte om den så blev jag väldigt glad att både andra och tredje delen var med på årets bokrea. Och nu har jag alltså läst den andra delen. Om jag ska vara ärlig så kom jag ihåg nästan ingenting från den förra boken. Men ju mer jag läste och ju lägre in i berättelsen jag kom fler och fler händelser tillbaka till mig. Och tur var ju det för annars hade det varit svårt att hänga med då Prodigy är i princip helt och hållet byggd på vad som händer i Legend.

 

June och Day är alltså på flykt efter att de lyckats frita Day i samband med hans egen avrättning. De vill ta sig till Kolonierna där de hoppas kunna leva i trygghet. Men först måste de rädda Days lillebror och få Days skottskada åtgärdad. Därför söker de upp Patrioterna och hoppas på att de ytterligare en gång ska få hjälp av dem. För att få hjälp tvingas de gå med i deras organisation och mörda den nya Elektorn.

 

Självklart är det inte riktigt lika lätt som det låter. Har de all information? Kommer de att få hjälp? Och vem kan de lita på? Ett galet maktspel utspelar sig över sidorna i Prodigy. 

 

Kommentera inlägget här :