Utan personligt ansvar

 

Utan personligt ansvar
Författare: Lena Andersson
Originaltitle: -
Utgiven: 2014
Serie: Ester Nilsson #2
Genre: Skön
Utläst: 160302
Betyg: 1/5

Denna utgåva
Förlag: Månpocket
Översättare: -
Tryckt: 2015
Bindning: Storpocket
ISBN: 9789175034256
Sidor: 367

Baksidestext
Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar är de två fristående berättelser om poeten och essäisten Ester Nilsson som dissekerar kärlekens tidlösa villkor. […] Andra boken handlar om att vara tre i en relation då Ester blir förälskad i den gifte skådespelaren Olof Sten.

Första meningen
Vid lunchtid en av de sista dagarna i april fick en blomsterhandel i Karlstad en udda förfrågan.

Serie
1. Egenmäktigt förfarande
2. Utan personligt ansvar

 


Men hur puckad kan man vara?! Den här boken gav mig inget underhållning överhuvudtaget då jag enbart funderade på hur Ester tänker. Det kan ju i och för sig vara ganska underhållande att fundera över sådant ibland men den här gången gick det verkligen inte hem. Jag hade kanske tyckt bättre om boken om hon ca 100-150 sidor tidigare förstod vad hon höll på med.

 

Även denna gången så var historien oerhört välskriven och det fanns flera fina formuleringar som imponerade. Men en skillnad från Egenmäktigt förfarande var att jag inte blev lita intresserad av hennes fixering, objektet var värre och Ester var dummare som gick på samma mina en gång till. Jag kände absolut ingen sympati för Ester i denna boken. Det var nästan så att jag tänkte att hon fick skylla sig själv. Det enda jag tyckte var bra och starkt gjort av henne var när hon bröt med Olof för sista gången, annars var det bara prat från hennes sida och ingen handling.

Kommentera inlägget här :