Två steg fram och ett tillbaka

 

Två steg fram och ett tillbaka
Författare: Moni Nilsson
Originaltitle: -
Utgiven: 2012
Serie: Semlan och Gordon #5
Genre: 9-12 år
Utläst: 170330
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: -
Tryckt: 2012
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789127133914
Sidor: 191

Baksidestext
Hej, jag heter fortfarande Semlan och är fortfarande tretton år. Inte så konstigt, man fyller ju bara en gång per år, vare sig man vill eller inte. Den här boken handlar som vanligt om mig. Till exempel om när jag:
a) får tillbakasvindel och tappar bort all mening (läskigt).
b) till och med tappar bort Gordon.
Den handlar också lite om:
c) röjfester (Kevins) och hur pappa fastnade på hatthyllan.
d) höstlov, delfiner och Tsatsiki.
e) hur mamma och JJ hjälper till att överbefolka en redan överbefolkad värld.
f) bra och dåliga överraskningar (jo då, överraskningar kan vara sjukt dåliga).
g) tonårsfylla och hångel (Gordons).
h) och om att absolut vara tvungen att hitta lite ny mening.
För nånstans måste den ju finnas. Meningen i just mitt, Semlan Nichlasdotter-Liljestrands, liv.

Första meningen
Jag heter Semlan och är tretton år.

Serie
1. Pappan med de stora skorna
2. Sommar och hemliga härligheter
3. Kärlek, kyssar och rekord
4. Svarta hål och brustna strängar
5. Två steg fram och ett tillbaka
6. Meningen med ett (mitt) liv

 


Jag älskar när Moni Nilsson slänger in Tsatsiki i hennes andra böcker. Så fort jag tänker på Tsatsiki (och flera andra av Monis karaktärer) så blir jag spontant glad. I den här boken dyker han upp när Semlan är på semester i Grekland, ni kan ju gissa vilket hotell de bor på.
 
I övrigt så händer det ganska många saker som förändrar hennes liv i grunden. Och hon börjar fundera på vad hon ska göra med livet och vad som ger det mening. Så den är lite mer allvarlig än vad de tidare böckerna varit, självklart så är det lite tokigheter i även denna bok men generellt sätt så är den lite mörkare.
 
Nu har jag bara den sista boken i serien kvar och jag är så nyfiken på att se hur det hela ska avslutas.

 

Kommentera inlägget här :