Harry Potter och Halvblodsprinsen

Författare: J.K. Rowling
Originaltitle: Harry Potter and the Half-Blood Prince
Utgiven: 2005
Serie: Harry Potter #6
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150602
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Lena Fries-Gedin
Tryckt: 2012
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-29-68792-7
Sidor: 658

Baksidestext
Det är mitt i sommaren och i sitt sovrum hemma hos famljen Dursley väntar Harry Potter nervöst på ett besök av professor Dumbledore. Senast de sågs var den där hemska dagen på Trolldomsministeriet så Dumbledore duellerade med Lord Voldemort. Men varför kommer professoen nu? Vad är det som inte kan vänta till terminen börjar om ett par veckor? Harry Potters sjätte år på Hogwarts blir dramatiskt och andlöst spännande.

Första meningen
Det närmade sig midnatt och premiärministern satt ensam på sitt kontor och läste en lång promemoria som gled genom hjärnan utan att lämna det minsta spår efter sig. 

Serie
1. Harry Potter och de vises sten
2. Harry Potter och Hemligheternas kammare
3. Harry Potter och fången från Azkaban
4. Harry Potter och den flammande bägaren
5. Harry Potter och Fenixorden
6. Harry Potter och Halvblodsprinsen
7. Harry Potter och dödsrelikerna

 


Missförstå mig rätt nu, men jag tyckte inte riktigt lika mycket om denna boken som den förra delen. Jag vet inte riktigt vad det var som inte gjorde att det blev ett toppbetyg (4,5 är väl inget dåligt betyg heller) men det var något som gjorde att det inte kändes perfekt.

 

Jag tyckte inte att det var så mycket man fick vet runt omkring själva grund historien. Det handlade mest om Harrys jakt på Draco och Dumbledores funderingar om Voldemort. Och jag saknade lite det från de tidigare böckerna. Men det märktes att detta var början på slutet och det kanske är anledningen till den skrala skildringen av vardagslivet. Det var så många uppläggningar inför de sjunde och avslutande boken, The Grand Final.

 

Ska bli kul att se om Harry Potter och dödsrelikerna lever upp till den höga förväntning som jag har...

Kommentera inlägget här :