Budbäraren

 
 
Budbäraren
Författare: Lois Lowry
Originaltitle: Messenger
Utgiven: 2004
Serie: Den utvalde #3
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160507
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: Helena Hansson
Tryckt: 2016
Bindning: Inbundet
ISBN: 9789127144521
Sidor: 191

Baksidestext
Matt bor i en fredlig by där de svaga och sjuka tas om hand och gränserna är öppna. Människor flyr hit från förtryck och förföljelse. Matts bästa vän Kira bor på andra sidan skogen i ett samhälle hon valt att stanna i, trotts dess auktoritära regim. Matt har rollen som byns budbärare, en uppgift som kräver mod och själviskhet. Men klimatet hårdnar även i hans by. Röster höjs för att bygga en mur som håller främlingar ute. Samtidigt tätnar skogen och blir en ogenomtränglig och livsfarlig plats. Matt tvingas göra en allra sista resa. Han måste varna Kira.

Första meningen
Matty väntade otåligt på att kvällsmålsbestyren skulle vara ur världen.

Serie
1. Den utvalde
2. Blå tråd
3. Budbäraren
4. Son (ej översatt till svenska)
 

Under hela förra boken så undrade jag hur bok ett och två skulle knytas ihop och när jag skulle få återse Jonas igen. Och nu äntligen i den tredje boken fick jag det. För i denna boken får man följa Matty, den lilla vildingen som Kira tar hand om i andra boken. Det har gått sex år sedan han lämna henne och hans gamla samhälle för att följa med Kiras pappa till Byn. Han är inte längre något rötägg utan Byn och människorna i den har förändrat honom.
 
Men nu har en del människor i Byn börjat uppföra sig underligt och det en gång varma öppna samhället kommer stänga sina gränser. Matty måste därför ge sig ut i skogen för att sätta upp lappar om att flyktingarna bör vända om, att de inte längre är välkomna. Men Matty måste även hinna hämta Kira och ta med henne till Byn innan murarna byggs upp, för då kommer varken han eller hon någonsin få träffa Siaren (Kiras pappa) igen.
 
Jag hade lite svårt att komma in i boken, antagligen för att jag inte hade så mycket sammanhängande lästid, vilket var lite trist för när jag väl gjorde det så tog det bara några timmar så var boken utläst. Och då ville ju jag bara läsa mer. Men nu får jag ju säkert vänta typ ett år innan den fjärde och sista boken kommer ut. Det suger att läsa serier där inte alla böcker redan finns ute på marknaden.

Kommentera inlägget här :