Harry Potter och dödsrelikerna

 

Författare: J.K. Rowling
Originaltitle: Harry Potter and the Deathly Hallows
Utgiven: 2007
Serie: Harry Potter #7
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150731
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Tiden
Översättare: Lena Fries-Gedin
Tryckt: 2007
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-7371-004-6
Sidor: 783

Baksidestext
Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. Medlemmar ur Fenixorden ska komma och hämta honom och föra honom till en säker plats, utan att Voldemort och hans anhängare får reda på vart han tar vägen. Men när han väl kommit i säkerhet - vad ska han göra då? Hur ska Harry kunna utföra den livsfarliga och omöjliga uppgiften som professor Dumbledore har gett honom?

Första meningen
De båda männen dök upp ur tomma intet, några meter från varandra på den smala, månbelysta stigen. 

Serie
1. Harry Potter och de vises sten
2. Harry Potter och Hemligheternas kammare
3. Harry Potter och fången från Azkaban
4. Harry Potter och den flammande bägaren
5. Harry Potter och Fenixorden
6. Harry Potter och Halvblodsprinsen
7. Harry Potter och dödsrelikerna

 


Och nu så var det slut. Detta var den sista boken om den lilla trollkarlen vid namn Harry Potter. Det är med blandade känslor som jag lägger ifrån mig denna boken. Lite skönt att jag faktiskt läst alla böckerna nu, att jag är "klar" med dem. Men också lite sorgligt att lämna Hogwarts och dess underbara värld.

 

Under stor del av boken hade jag väldigt svårt att hålla koll på alla horrokruxer, vilket var lite störande. Men bara jag fick ordning på dem så kunde jag sluta tänka på dem och bara fokusera på vad som hände i berättelsen. Jag tror ändå att jag hängde med bättre i boken än vad jag gjort i filmerna, som jag tycket känns lite utdragna om man jämför med boken.

 

Även fast Harry Potter och dödsrelikerna var ruggigt bra så var det vissa "ihop knytningar" som jag inte kände var helt klockrena så jag kunde tyvärr inte ge den avslutande delen full pott. De delarna som jag tyckte var absolut bäst var den flammande bägaren och Fenixorden (de två som är bland de tjockaste). Allt som allt så kan man väl inte säga så mycket annat än att serien om Harry Potter är fantastisk. Böcker jag gärna skulle läsa högt för mina syskonbarn när de väl får in åldern för dem.

Kommentera inlägget här :