Häxan och lejonet

 

Häxan och lejonet
Författare: C.S. Lewis
Originaltitle: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Utgiven: 1950
Serie: Narnia #2
Genre: 9-12 år
Utläst: 160421
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Birgitta Hammar
Tryckt: 2016
Bindning: Storpocket
ISBN: 9789163887901
Sidor: 183

Baksidestext
>>Det här är landet Narnia, sade faunen, här där vi är nu, allt som ligger mellan lyktstolpen här och det stora slottet Paravel vid Östanhavet.<<
Genom ett klädskåp kommer syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy – till landet Narnia, där den Vita häxan härskar och det är evig vinter. Men legenden säger att när fyra människobarn har kommit till landet, då ska lejonet Aslan återvända och befria Narnia ur häxans våld.

Första meningen
Det var en gång fyra barn som hette Peter, Susan, Edmund och Lucy.

Serie
1. Min morbror trollkarlen
2. Häxan och lejonet
3. Hästen och hans pojke
4. Caspian, prins av Narnia
5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. Silvertronen
7. Den sista striden

 


Bonnier Carlsen har precis gjort ett nytryck på några böcker i den älskade Narnia-seien. Det man, eller jag i varje fall, kan tycka är lite konstigt är att de började med att ge ut bok 2-5 i serien. Så jag var tvungen att googla lite på det. Och då visde det sig att Lewis inte har skrivit böckerna i kronologisk ordning. Utan orginal ordningen på hur de prublicerades är 2, 4,5,6,3,1 och 7.
 
Det förklarar ju dock inte varför Bonnier Carlsen valde att ge ut bok 3 istället för bok 6 som de borde om de hade följt orginal ordningen. Jag tänkte i varje fall att jag skulle läsa dem i orginal ordningen så jag får hålla mig lite med att läsa tredje boken till de har gett ut den sjätte.
 
Jag har aldrig läs Narnia-serien tidigare utan bara sett filmera och dem älskade jag så jag hade höga förhoppningar på denna boken när jag började. Och lyckligtvis så var de berättigade. Jag tyckte att boken var helt fantastisk och att det är så häftigt att man kan berätta en så omfattande historia på så få sidor. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa hela historien om Narnia. 

Kommentarer :

#1: Vargnatts bokhylla

Jag älskar verkligen Narnia-böckerna :) Har alla samlade i en bok och har läst om dem flera gånger.

Svar: När du säger så där ser jag ännu mer fram emot att läsa resten av böckerna :)
Rebecka None

skriven
#2: CissiG

Har ju sett filmerna och vill gärna läsa böckerna med!
Kram Cissi

skriven

Kommentera inlägget här :