Kung Caspian och skeppet Gryningen

 

Kung Caspian och skeppet Gryningen
Författare: C.S. Lewis
Originaltitle: The voyage of the dawn treader
Utgiven: 1952
Serie: Narnia #5
Genre: 9-12 år
Utläst: 160819
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Birgitta Hammar
Tryckt: 2016
Bindning: Häftad
ISBN: 9789163887918
Sidor: 249

Baksidestext
>>Trogen som guld och modig som… som en mus, sade Drinian. Han hade tänkt säga >som ett lejon< men upptäckte i sista minuten att Ripipip såg på honom.<<
Så kommer Edmund och Lucy ännu en gång till Narnia och i släptåg har de sin besvärlige kusin Eustace. Tillsammans med kung Caspian seglar de med skeppet Gryningen till haven bortom de Ensliga Öarna. En resa till världens ände.

Första meningen
Det var en gång en pojke som hette Eustace Clarence Scrubb, och det var nästan rätt åt honom.

Serie
1. Min morbror trollkarlen
2. Häxan och lejonet
3. Hästen och hans pojke
4. Caspian, prins av Narnia
5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. Silvertronen
7. Den sista striden

 


Nu har jag läst den femte boken om Narnia och vilket även är den tredje och sista filmen som gjordes. Med andra ord så kommer den framtida Narnialäsningen vara okänd för mig. Från och med nu så har jag ingen aning om vad som kommer hända i böckerna, vilket kommer bli lite kul.

 

 
Det är så mycket som är så bra med dessa böckerna men ändå en del som jag stör mig på. De dåliga bitarna har att göra med att de är skrivna på mitten av 1900-talet och att de därmed har en förlegad kvinnosyn. Att Susan är familjens skönhet med för dum för att ha något annant att komma med, att det bara är män i de höga maktpositionerna (förutom vitahäxan, men kom igen hon var en häxa) och att alla ska försvara Lucys ära som att hon inte kunde göra det själv. Som sagt så vet jag att det har med tidsskillnaden att göra men ju mer jag tänkte på det desto mer irriterad på det blev jag. Och när jag väl börjat tänka på det var det svårt att låta bli. Kvinnorna och flickorna i dessa böcker får bara vara starka när det gäller små och relativt obetydliga saker annars ska de vara fromma som lamm och plåstra om männen och pojkarna efter att de sökt efter ära och berömmelse.
 
Så tyvärr dras betyget ner ett snäpp på grund av det. Jag önskar att jag skulle kunna se förbi det för det är verkligen en klassiskt spännande och äventyrlig historia som förtjänar alla de hyllningar den får. Men jag önskar bara att Lewis skulle varit mer före sin tid och gett mig riktiga hjältinnor. 

Kommentera inlägget här :