Hästen och hans pojke

 
Hästen och hans pojke
Författare: C.S. Lewis
Originaltitle: The horse and his boy
Utgiven: 1954
Serie: Narnia #3
Genre: 9-12 år
Utläst: 170705
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Birgitta Hammar
Tryckt: 2016
Bindning: Häftad
ISBN: 9789163887932
Sidor: 221

Baksidestext
Detta är berättelsen om något som tilldrog sig i Narnia och Calormen och länderna däremellan, då Peter den Store härskade i Narnia. Det mäktiga kejsardömet Calormen hotar att uppsluka sina grannländer Arkenland och Narnia. Ska hästen Bri och pojken Shasta, lyckas fly från det grymma Calormen och varna kung Peter och han syskon i tid?

Första meningen
Detta är berättelsen om något som tilldrog sig i Narnia och Calormen och länderna däremellan på guldåldern, då Peter den Store härskade i Narnia och hans bror och båda systrar var kungar och drottningar under honom.
 
Serie
1. Min morbror trollkarlen
2. Häxan och lejonet
3. Hästen och hans pojke
4. Caspian, prins av Narnia
5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. Silvertronen
7. Den sista striden
 

Det här var den del av Narina serien som jag hittills tyckt mest om. Allt kändes nytt och mystiskt vilket gjorde att jag bara ville läsa mer. Och jag har 2 böcker kvar i serien att läsa varav den ena är Min morbror trollkarlen som jag har hört av många ska vara den bästa. Så än har jag lite att se fram emot.
 
I Hästen och hans pojke är syskonen Pevensie bara bikaraktärer något jag tyckte var ganska roligt att få se dem ur en annan synvnkel. I Silvertronen som jag läsa innan denna var de ju inte med alls så det här var mycket bättre då det enligt min ringa mening inte är en riktig Narnia-bok utan de fyra syskonen (kan vara så att jag ändrar mig när jag läser de två kvar varande böckerna). 

Kommentera inlägget här :