Handbok för ett begagnat hjärta

 
Handbok för ett bagagnat hjärta
Författare: Tamsyn Murray
Originaltitle: Instructions for a second-hand heart
Utgiven: 2016
Serie: -
Genre: Unga vuxna
Utläst: 170917
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Nona
Översättare: Christina Norrman
Tryckt: 2017
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789188107268
Sidor: 273

Baksidestext
Jonny har levt i stort sett hela sitt liv på sjukhus. Han föddes med ett svårt hjärtfel och måste få ett nytt hjärta… snart. Typ nu. Han är 15 år, men hans hjärta är helt slut och han ligger uppkopplad mot en maskin. En lunginflammation eller en infektion till kommer troligen att bli hand död. Niamhs tvillingbror dör i en tragisk olycka. Deras relation var komplicerad och Niamhs sorg är fylld av skuldkänslor och förbittring. För alla i skolan var han solen, hon är mer ett moln, och medan alla i skolan sörjer högljutt är Niamh mest arg. När Jonny är på benen väcks en stark längtan att få veta mer om donatorn. Han hittar nyheten om olyckan och sker via sociala medier upp Niamh utan att avslöja varför han vill träffa henne. Två livsöden vävs samman som av en osynlig hand.

Första meningen
Mitt namn är Jonny Webb och jag är en robot.
 

När jag såg det här omslaget blev jag verkligen intresserad, den här boken kan jag nog gilla. När jag sedan läste baksidestexten var det klart, den här måste jag ha. Så därför är det extra tråkigt att jag blev så besviken på den. Det tog lång tid innan den verkligen kom igång och sedan lyfte den aldrig.
 
Att sätta fingret på vad som exakt inte funkade för mig tror jag inte jag kan, men det var något med känslan i historien som inte tilltalade mig. Det hade kunnat bli något så mycket mer av den här berättelsen för själva grund historien är både intressant och originell. Det hade kunnat bli en perfekt contemporary YA-bok OM Murray bara haft mer fingertoppskänsla.
 
 

Kommentera inlägget här :