Sonen

 

Sonen
Författare: Lois Lowry
Originaltitle: Son
Utgiven: 2012
Serie: Den utvalde #4
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 170601
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: Helena Hansson
Tryckt: 2017
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789127144545
Sidor: 413

Baksidestext
Claire spolas upp på stranden. Hon minns inte samhället hon kom ifrån, det utan färger, utan känslor. Men sakta vaknar något hos henne. Hon börjar minnas. Hon har burit ett barn.  Ett barn som stals ifrån henne och om hon måste återfinna. Även om hon tvingas att betala ett ohyggligt pris.


Första meningen
Den unga flickan ryckte till när de knäppte fast den ögonlösa lädermasken över hennes ansikte.
 
Serie
1. Den utvalde
2. Blå tråd
3. Budbäraren
4. Sonen
 

Den sista delen i Den utvalda-serien var lite av en besvikelse. Jag hade hoppats på en bättre förklaring om varför samhällena var som de var. En annan anledning kan vara att jag hade glömt mycket från tredje boken, eller egentligen att när jag läste den så trodde jag att allt där blev "löst" så jag tänkte inte på att det fanns något jag var tvungen att komma ihåg.
 
Men hela serien får ändå godkänt, den var bra. Började starkt men blev tyvärr lite svagare i slutat, vilket jag tycker är väldigt vanligt, näst intill en norm.

Kommentera inlägget här :