Hollywoodfruar

Skriven av Jackie Collins 1983, 550 sidor.
Original title Hollywood Wives.

Detta är en riktig tantsnusk-bok. Det viste jag i och för sig redan innan jag började läsa den eftersom jag läste Hollywoodfrurar - nya generationen förra året.

Till en början tyckte jag att boken var en aning seg. Det var tråkigt att läsa alla beskrivningarna om hur de olika karaktärerna hade kommit dit de var. Men när historian väl började komma i gång var den ändå ganska bra och sen när det började bli så där härligt spännande fick jag en knut i magen av att inte riktigt veta vad som skulle hände. Eller rättare sagt, jag trodde att jag viste precis hru allt låg till och vem som var vad men det visade sig att jag var helt fel ute.

Jag gillar verkligen det sätt som denna bok är uppbyggd på. Jag menar det att man får följa flera olika personer och se hur deras liv sammanflätas. Det jag inte tycker om är att männen i boken anser sig ha en slags äganderätt över kvinnorna vilket jag avskyr.

Trots den sega inledningen tycker jag att resten av historian vägde upp och det blev 3,5/5.