Sommarläsning

Till sommarens lata dagar behövs det lite skön läsning. Därför har jag samlat ihop några böker jag tycker passar för hängmattan och solstolen.



Richelle Meads serie Vampire Academy är inte som alla andra vampyr serier, den handlar nämligen om Rose som är en såkallad dhampir. En dhampir är en halvvampyr och deras uppgift är att de goda vampyrerna (moroi) från de onda (strigoi). Jag har läst de två första böckerna, Törst och Fruset blod, och jag är väldigt förtjust i dem. Jag gav dem båda 4/5  i betyg. En sak som bör uppmärksammas är att den andra boken faktist utspelar sig i en vintermiljö men jag gör ett undantag för den och säger att det är okej som sommarläsning om man gillar den första delen.

Elliot Tiber har skrivit boken om hur Woodstockfestivalen förändrade hans liv, därav titeln Woodstock. Sommaren är fylld med diverse festivaler och med det i åtanke tycker jag att det passar alldeles utmärkt med en bok som handlar om den absolut största.

Jag har även tagit med två pärlor av Nicholas Sparks, Dear John och The Last Song. Det finns egentligen inte så mycket att säga om dessa böcker, förutom att jag älskar dem. Dear John handlar om en man som älskar en kvinna, men på grund av sitt jobb inom armén blir kärlekshistorien komplicerad. Medan The Last Song handlar om en rebelisk tonårstjej som tvingas spendera hela sommaren hos sin pappa som hon inte pratat med på åratal. Det är en historia om hur en första kärlek påverkar en och relationen till ens föräldrar. Jag kunde inte ge någo tannat än toppbetyg till dem båda.

Tracy Chevalier är en mästare på att skriva historiska romaner som fängslar en totalt. Flicka med pärlörhänge är en av de bäst utformade berättelser jag någonsin läst. Den handlar om den unga tjänsktflickan Griet och hur hon blir en viktig del av konstänren Vermeers liv. Det är en av min a dyrbaraste juveler i bokhyllan. Oskuld och erfarenhet handlar om hur en familj från den Engelska landsbyggden kan till storstandslivet i London. De får lära sig vilka de kan lita på och vilka de bör undvika - den svåra vägen.

Kommentera inlägget här :