Cirkeln


Skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren 2011, 516 sidor.

Jag var inte helt imponerad av den nya svenska fantasy boken men den var helt klart okej. Det är dock väldigt roliga att ett par svenskar försöker sig på dena genren och med tanke på att detta är första delen av en triologi så hoppas jag inerligt att det blir bättre. För boken var lätt läst och det var lätt att förstå hisorian men det fanns inget som jag riktigt fastnade för.

Cirkeln handlar om sex tjejer som alla går i ettan på gymnasiet och bor i Engelsfors men det är också det enda de egentligen har gemensamt. En natt då fullmånen är blodröd blir de alla "kallade" till den gamla dansbanan där de får veta att de är "de utvalda". Att världensöde vilar på deras axlar är ingen lätt sak att få reda på. I början är det bara Rebecka och Minoo som förstår alvaret och jobbar hårt för att lösa uppgiften. Det är inte förrän en av dem blir mördade som de andra blir villiga att hjälpa till.

Själva handlingen är bra, jag bara önskar att de skulle ha gjort den mer intressant och underhållande. Jag skulle vilja få der där suget i magen, något som griper tag i en och gör det hela spännande.

En tumme upp för att Mats och Sara försöker och en tumme håller jag för att de andra delarna ska bli bättre. 3,5/5