Den tionde kretsen

Skriven av Jodi Picoult 2007, 366 sidor. Orginaltitel The Tenth Circle.

Det finns ingen tvekan om saken, Jodi Picoult är enav de bästa författare att skriva berättelser som är så gripande och rörande men ändå håller dem verklighetstrogna. Det jag älskar med henne är att det aldrig finns bara svart och vitt. Det som en gång verkade så självklart blir i en annan synvinkel grådisig. Picoult är en ordkonstnär som kan göra allt det där vardagliga intressant och färgstarkt.

Trixie Stone är en populär och omtyckt fjortonårig tjej. Allting är underbart, hon har förstående föräldrar, en bästavän hon litar till tusen på och är tillsammans med skolnas populäraste idrottskille. tills den dagen Jason gör slut. Hennes liv har inte längre någon mening och hon gör allt för att få tillbaka honom.

Daniel Stone är den ultimata maken och fadern. Han jobbar hemmifrån som serietecknare och tar hand om hushållet samtidigt. Men han har ett mörkt förfluttet, en hemlighet som han gör allt för att bevara.

Laura Stone har på sista tiden blivit mer och mer frånvarande. Efter hennes perfekta uppväxt skutar hon efter det destruktiva och attraheras av den djävulska passionen.

När Trixie blir våldtagen rasar världen runt dem. När det kommer ut vad som hänt är det inte många som tror henne. Hon blir utfrysen och mobbad i skolan, inklusive av sin bästavän, och det blir inte bättre när utredningen drar igång. Till slut blir det för mycket för henne och hon rymer till det enda stället man kan försvinna på.

Det här var andra gången jag läste denna bok. Förra gången så tyckte jag att den var bland det bästa som fanns men den här gången blev jag faktiskt inte lika imponerad. Tro inte att jag inte tycker om den men den var inte riktigt lika bra som jag tyckte då.

Jag tror att på grund av att jag hade så höga förväntningar på boken så kunde jag inte riktigt njuta av den fantastiska historen som den faktiskt är. Jag skulle gärna ge den en fullpottare men tyvärr kan jag inte göra det med ett rent samvete. Därför blir det 4,5/5.