Niceville

Skriven av Kathryn Stockett 2009, 471 sidor.
Originaltitle The Help.

Jag var lite rädd för att läsa denna bok. Den har ju fått väldigt många lovord och det gör mig alltid lite avskräckt. Men eftersom den stod i bokhyllan och jag är lite sugen på att se filmen tänkte jag att jag lika gärna kan läsa den nu innan jag ser filmen. Ett bslut jag inte ångrar.

Niceville
handlar om hur den svarta hemhjälpem i Mississippi under 1960-talet behadlades. Det är en historia hur ett antal svarta hembiträden och en vit kvinna bestämmer sig för att skriva en bok ur de svartas syvinkel. Det Amerikanska samhället var redan på väg att förändras i och med Martin Luther Kings dröm. Det bidrog till att det var väldigt oroligt under den tiden och vita gjorde allt för att behålla sina höga positioner.

De vi får följa är Skeeter, en vit ung kvinna med drömmar om att bli författare. Den andra är Aibileen, en svart hemhjälp som jobbar i en av Skeeters vänners familj. Och sist men inte minst Minny, en hårdhudan svart hemhjälp som inte är rädd för att käfta emot.

Jag fastande för alla tre karaktärer fast på olika sätt. Den jag idintiferar mig med är Skeeter och den jag skulle vilja va är Aibileen men den jag beundrar mest är Minny.

Som jag sa så ångrar jag inte att jag läste boken. Jag blev imponerad av berättelsen och tycker att det är ett bra sätt att få mer information om vad som kunde hända på den tiden. Det här ät en fiktiv berättelse men den kändes ändå verklig, på grund av det bilr det 4/5.

Kommentera inlägget här :