Ögat över månskäran

Författare: Libba Bray
Orginaltitle: A Great and Terrible Beauty
Utgiven: 2003
Betyg: 5/5
 
Denna utgåva
Förlag: B. Wahlströms
Utgiven: 2007
Sidor: 418
 
Utmaning: Barnasommar, Bok 3
 
Det här var en riktig höjdare! Frågan är om det kanske inte till och med kan vara den bästa boken jag köpte på bokrean, jag har ju fortfarande några kvar av dem att läsa så vi får väl se om den kan hålla den titlen.
 
Boken handlar om den 16 åriga Gemma som bor i Indien med sin mor och far men längtar så fruktansvärt mycket att få fara till London och visa upp sig. Men hennes mor vägrar låta henne åka dit vilket gör henne obotligt sur och tvär. Men när hennes mor hastigt dör flyttar hon och hennes far tillbaka till England och där får hon börja på en internatskola för flickor. Inte nog med att hon just förlorat sin mor och flyttat till ett annant land så har hon även upptäckt att det är någonting som inte rikigt stämmer med henne, att hon är annorlunda jämfört med de andra flickorna. Hon kan nämligen förflytta sig till en helt annan och mystisk värld.
 
Ögat över månskäran hade allt jag kunde önska mig. Det var mycket spänning, flera gåtor och ett uns av romantik. Det var även ett jättebra sätt att få se mer av hur det såg ut för flickorna på 1800-talet, vilket är en tidepok som jag av någon anledning har fastnat för och tycker är väldigt intresant. Därför tycker jag att det är helt underbart att jag har den andra och tredje boken i serien som står och väntar på mig i bokhyllan.

Kommentera inlägget här :