En gyllene bur


Författare: Julia Herbert
Utgiven: Som följetong i Allers 1980
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Allers Förlag AB
Utgiven: 1982
Sidor: 160

Detta är en av de 43 böcler som jag fick av min moster förra veckan och jag är verkligen glad att jag fick den eftersom den var superbra! Den passade mig perfekt då den utspelades i en exotisk miljö, innehöll både äventyr och romantik och var väldigt kort (jag kan tröttna ganska lätt på tjocka böcker).

En gyllene bur handlar om Felicity som tillsammans med sin kusin, Rosanna blir tillfånga tagna av pirater som tar dem till Algeriet. Där förs de til deyens harem i väntan på vad som ska hända med dem. Vi får där se hur de anpassar (eller brist på anpassning för Rosanna) sig till deras nya situation. Eftersom det är en så pass kort berättelse så kan jag inte säga så mycket mer uan att avslöja för mycket. Men jag kan tänka mig att ni ändå kan lista ut vad som kommer hända.