Sagan om de två tornen

Författare: J.R.R. Tolkien
Originaltitle: The Two Towers
Utgiven: 1954
Utläst: 130612
Betyg: 4/5
 
Denna utgåva
Förlag: AWE/Gebers
Översättare: Åke Ohlmarks
ISBN: 978-91-20-07130-2
Utgiven: 1991
Sidor: 407
 
Baksidestext
Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i Skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans armé av orcher, vålnader och monster är redan på marsch medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd.
 
Projekt: Hyllvärmare
 

Jag tycker verkligen om dessa böcker och jag vill bara sträckläsa dem, men på grund av att den är skriven på ett lite segare och väldigt detaljerade sätt så glider ögonlocken ner hur mycket jag än kämpar för att hålla dem oppe. Jag hoppas att ingen blir avskräckt att ta sig an och läsa böckerna för de är fantastiska, ett litet stycke kultur inbundet. 
 
Jag tror knappas att jag behöver berätta vad boken handlar om, antar att de flesta redan har ett hum om det.
 
 

Kommentera inlägget här :