3096 dagar

Författare: Natascha Kampusch
Originaltitle: 3096 tage
Utgiven: 2010
Utläst: 130909
Betyg: 3,5/5
 
Denna utgåva
Förlag: Bonnier
Översättare: Per Holmer
ISBN: 978-91-7429-226-8
Tryckt: 2011
Sidor: 253
 
Baksidestext
Natascha Kampusch blev som tioåring överfallen och bortförd på väg till skolan.  I över åtta år hölls hon inspärrad i ett specialbyggt ljudisolerat källarutrymme. Fullkommligt utlämnad till förövarens nycker tvingades hon utstå såväl fysisk som psykisk misshandel, utan att veta om hon någonsin skulle bli fri igen. När hon som artonåring slutligen lyckades fly var hennes barndom över.
 
Projekt: Hyllvärmare
 

Biografier och memoarer är inte min favoritgenre, jag tycker ofta att de kan bli lite sega och allmänt jobbiga. Det har dock inte varit anledningen till att jag dragit lite på att läsa denna bok (fick den i studentpresent). Nej, det hade mer med att göra att jag misstänkte att det skulle finnas ganska mycket våld i den. Nu var det som tur inte lika mycket som jag trodde men det var en del stycken där hon beskriver hur hon har blivit misshandlad som är fruktansvärda. Jag satt hela tiden och förundrades över att hon inte gick under. Att hennes vilja att leva trots allt var starkare än den att dö.

Kommentera inlägget här :