Baskervilles hund

Författare: Arthur Conan Doyle
Originaltitle: The Hound of the Baskervilles
Utgiven: 1902
Serie: Sherlock Holmes #3 eller 5?
Genre: Deckare
Utläst: 140125
Betyg: 4/5
 
Denna utgåva
Förlag: Novapress
Översättare: Charlotte Hjukström
Tryckt: 2012
Bindning: Pocket
ISBN: 978-91-7137-013-6
Sidor: 221
 
Baksidestext
Baskervilles hund - av många deckarkännare kallad "the greatest detective story ever told" - är en ohyggligt spännande och kuslig mordhistoria. När slottsherren Sir Charles Baskerville hittas död på sina ägor får en gammal legend om en spökhund som förföljer släkten Baskerville nytt liv. Sherlock Holmes kopplas in på fallet.
 
Första meningen
Mr Sherlock Holmes, som oftast brukar stiga upp mycket sent, förutom vid de inte alltför sällsynt tillfällen då han var uppe hela natten, satt vid frukostbordet.
 

Jag fastnade verkligen för både den engelska och den amerikanska serien om Sherlock Holms Så att jag grabbade denna boken direkt när jag såg att den var med på vår mellandagsrea på jobbet ärkanske inte så konstigt.
 
Och man kan väl säga att det var på tiden att jag läste en av böckerna om den fantastiska Sherlock Holmes. Men jag blev inte så impad av den som jag trodde att jag skulle bli. Visst jag är inte över förtjust i deckare, men jag tror att anledningen till att jag blev lite besviken var att i en stor del av boken är inte Sherlock rent fysiskt närvarande, vilket kändes lite snopet  eftersom det är en Sherlock Holmes-deckare. 

Kommentera inlägget här :