Jellicoe Road

Författare: Melina Marchetta
Originaltitle: On the Jellicoe Road
Utgiven: 2006
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 140119
Betyg: 5/5
 
Denna utgåva
Förlag: X Publishing
Överrsättare: Katarina Kuick
Tryckt: 2013
Bindning: Pocket
ISBN: 978-91-85763-36-8
Sidor: 351
 
Baksidestext
Som elvaåring övergavs Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe Road internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.
Jellicoe Road är en likaa vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. Ett finmaskigt nät som spänner över tid rum. Parallellt med allt Taylor tvingas konfrontera med sitt livs största utmaningar, viar sig ett manuskript innehålla nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Ärderas öden på något sätt sammanflätade med Taylors?
 
Första meningen
Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.
 

Ojojoj, vilken bok! Var ska jag börja? Det är något som dra in en i historien och som vägrar att släppa taget. Jag började läsa boken när jag hade skrivit klart tentan i fredags, medan jag väntade på att att min skjuts skulle bli klar, och plötsligt hade jag redan läst över 100 sidor. 
 
Den här boken kändes unik, det var inte en av de dussin-böcker man kan komma över där man vet exakt vad som ska hända. Visst var vissa saker förutsägbara men själva historien i sig var helt ny för mig.
 
Förövrigt så är ju omslaget helt underbart!

Kommentarer :

#1: Elina

Håller med om att den är riktigt bra

skriven

Kommentera inlägget här :