Athena

 

Författare: Marta Söderbereg
Originaltitle: -
Utgiven: 2015
Serie: -
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150811
Betyg: 2,5/5

Denna utgåva
Förlag: Gilla böcker
Översättare: -
Tryckt: 2015
Bindning: Häftad
ISBN: 9789186634674
Sidor: 295

Baksidestext
Maya lever i zonernas gränder, ständigt på sin vakt. Benjamin har ingen och inget, och längtar bort från sitt kriminella liv. Makten kallar dem nummerlösa. En natt kidnappas Maya och Benjamin, och vaknar upp på Athena, en hemlig agentorganisation. Tillsammans med andra nummerlösa ungdomar ska de genomgå ett rekrytprogram.

De lever i en tid när allt har fallit sönder. Ingen saknar dem. Maya och Benjamin tvingas vänja sig vid Athenas hårda värld. Men hur långt är de beredda att gå för att klara prövningarna? Hur mycket är de villiga att offra för att kanske få en ny chans?

Första meningen
Efteråt skulle hon tydligast minnas skenet.

 


Här har vi en rykande färsk bok. Och av en för mig ny författare, Marta Söderberg har tidigare gett ut två böcker men jag har faktiskt aldrig hört talas om henne. Eller så har jag det bara att jag inte läggt det på minnet. Tydligen så blev hennes roman Ramona väldigt omtyckt. Men som sagt, helt ny författare för mig.

 

Jag blev inte så förtjust i denna böken som jag hade hoppats. När man läser om den så låter den jättespänande och som en bok som skulle passa mig. Och jag själva konceptet var riktigt bra, att ungdomar blir kidnappade av staten för att tränas till agenter, men jag tyckte att den var lite seg, att handligen tappade mig lite och därmed inte riktigt fångade mitt intresse. Det var en helt okej bok och jag tror ändå att andra kommer gilla den, men tyvärr var den inte helt rätt för mig.

Kommentera inlägget här :