Spökaffären och Snömannens hemlighet

 

Spökaffären

Författare: Marin Widmark
Originaltitle: -
Utgiven: 2006
Serie: Nellt Rapp #5
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150313
Betyg: 3,5/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Tryckt: 2011
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-638-4871-1
Sidor: 77

Baksidestext
Vem är det som spökar i Conny Cruts mataffär? Konservburkarna regnar ner över kunderna och prinskorvarna ringlar sig fram över golvet som farliga ormar. "Det är inte mitt fel", säger handelsmannen, "det är spökets!" Nelly förstår att det här är ett passande uppdrag för en monsteagent - och erbjuder en gratis spökanalys följande natt...

Första meningen
Spöket kommer! tänkte jag bakom hyllan i mataffären.

Serie
1. Monster-akademin (läste på mellanstadiet)
2. Frankensteinaren (läste på mellanstadiet)
3. Varulvarna (läste på mellanstadiet)
4. Trollkarlarna från Wittenberg
5. Spökaffären
6. De vita fruarna från Lovlunda slott
7. Häxdoktorn - och den sista zombien
8. Sjöodjuret i Bergsjön
9. I Bergakungens sal
10. Snömannens hemlighet
11. De spökande prästerna
12. Vampyrernas bal
13. Trollkarlens bok
14. Kapten Blåskägg
15. Nelly Rapp och häxornas natt

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Snömannens hemlighet

Författare: Martin Widmark
Originaltitle: -
Utgiven: 2011
Serie: Nelly Rapp #10
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150314
Betyg: 3,5/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Tryckt: 2011
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-638-6820-7
Sidor: 90

Baksidestext
Nelly och hennes familj är på semester i fjällen. Allt är så trevligt och vackert. Men varför är mannen i skidboden så ilsken? Och vad hårig han är! Nellys lugna semestervecka förvandlas snart till ett fartfyllt äventyr i snötäckta skogar och backar.

Första meningen
-Nej, sa mamma.

Serie
1. Monster-akademin (läste på mellanstadiet)
2. Frankensteinaren (läste på mellanstadiet)
3. Varulvarna (läste på mellanstadiet)
4. Trollkarlarna från Wittenberg
5. Spökaffären
6. De vita fruarna från Lovlunda slott
7. Häxdoktorn - och den sista zombien
8. Sjöodjuret i Bergsjön
9. I Bergakungens sal
10. Snömannens hemlighet
11. De spökande prästerna
12. Vampyrernas bal
13. Trollkarlens bok
14. Kapten Blåskägg
15. Nelly Rapp och häxornas natt

 


Jag tyckte jättemycket om Nelly Rapp när jag gick på mellanstadiet. Jag läste inte så mycket böcker under den tiden (det var bara när någon lärare tvingade mig) men böckerna om denna monsteragent kunde jag faktiskt på eget bevåg ta ut ur hyllan.

 

Så dessa böcker tänkte jag börja köpa på mig och hoppas på att mina syskonbarn, när de ha lärt sig att läsa, precis som jag, kommer att uppskatta.

Kommentera inlägget här :