Golden boy

 
Golden boy
Författare: Abigail Tarttelin
Originaltitle: Golden boy
Utgiven: 2013
Serie: -
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160201
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Sam Pettersson
Tryckt: 2017
Bindning: Kartonnage
ISBN: 9789163892684
Sidor: 429

Baksidestext
Max är smart, snygg, har kompisar och flickvänner. Många flickvänner. Men han gör alltid slut innan det blir för seriöst. Han har nämligen en hemlighet han varken kan eller vill prata om. Den enda som vet är barndomsvännen Hunter, och en kväll går de från att vara vänner till att bli offer och förrövare. Efter det tänker Max mest på saker som går sönder, som spricker: kroppar, familjer, vänskap och relationer.

Första meningen
Min bror får A i alla ämnen och är alltid trevlig mot alla.


Snacka om att få en sucker punch på de 50 första sidorna. I och med baksidestexten så förstod jag att en våldshandling skulle inträffa, men inte att det skulle ske så tidigt i boken och att det skulle vara så detaljerat beskrivet. På grund av att jag blev ganska chockad av bokens rivstart så hade jag lit svårt för den till att börja med. Men ju mer jag läste desto djupare kom ja inte i historien och jag tyckte bättre och bättre om den.
 
Jag gillar verkligen att man får läsa ur flera olika perspektiv. Det gjorde så att jag fick mer förtåelse för många av karaktärerna (även om jag tyckte att några var stundtals dumma i huvudet). Budskapet med boken är garnterat att det är okej att vara precis som man är, vilket det finns ganska många böcker som vill påvisa men Tarttelin gör det på ett vis jag tidigre inte sett.
 
På senare år så har homosexuallitet inom litteraturen blivit rumsrent (om ni förstår vad jag menar trots mitt dåliga ordval). Det har även kommit några böcker om transgenrer personer men jag har aldrig tidigare sett en bok där någon är intersex. Och jag hoppas att denna rörelsen håller i sig och att vi i framtiden får se böcker som är fulla med karaktärer som ej följer den traditionella normen.

Kommentera inlägget här :