Vildvittrorna

 

Vildvittrorna
Författare: Astrid Lindgren
Originaltitle: Ronja Rövardotter
Utgiven: 1981
Serie: Ronja Rövardotter seriebok #2
Genre: 6-9 år
Utläst: 170217
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: -
Tryckt: 2017
Bindning: Häftad
ISBN: 9789129702606
Sidor: 84

Baksidestext
Vintern har kommit till Mattisskogen. En dag när Ronja är ute och åker skidor ramlar hon och fastnar med foten i taket till rumpnissarnas jordkula. Hur hon än sliter och drar lyckas hon inte komma loss, och ännu värre blir det när en vildvittra upptäcker henne…

Första meningen
Nu dröjer det inte länge innan Mattis driver ut Borka och hans rövarbyk.

Serie
1. Åskvädersbarn
2. Vildvittrorna
3. Björngrottan (kommer i sommar)

 


De här serieböckerna är så fina. Även fast jag kan Ronja Rövardotter utan och innan så gör de fantastiska bilderna det värt att läsa om historian flera gånger. Tänker mig att de är prefekta att läsa med syrrans ungar när man själv är lite trött eftersom det är en spännande berättelse fast det inte är så  mycket text.
 
Jag tror att jag ska börja med att läsa lite fler serieböcker. Har insett att jag verkligen gillar det formatet och när jag kollat runt på andra bokbloggar så verkar det finnas hur många bra serier som helst. Jag ser verkligen fram emot att upptäcka lite nytt inom bokvärlden och tänker mig att det blir perfekt att ta tag i det till sommaren. Då kanske jag även hunnit att beta av lite fler böcker som redan står i mina hyllor.

Kommentera inlägget här :