Meningen med ett (mitt) liv

 

Meningen med ett (mitt) liv
Författare: Moni Nilsson
Originaltitle: -
Utgiven: 2013
Serie: Semlan och Gordon #6
Genre: 9-12 år
Utläst: 160424
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: -
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789127136656
Sidor: 224

Baksidestext
Jag heter Semlan Nichlasdotter-Liljestrand och är fortfarande tretton år. Jag har bestämt mig för att aldrig på en fjortis. Fast vissa saker kanske man bara blir utan att man märker det själv? Den här boken handlar om mig (såklart). Och så handlar den om:
a) Gordon och Russell. (Det går inte att vara osams hur länge som helst. Särskilt inte om man är bästisar och ännu mindre om något väldigt hemskt händer.)
b) Planeten (ett sjukt bra ställe i stan).
c) Slosh (namnet på ett band – mitt band).
d) Marcus.
e) Marcus.
f) Marcus.
Och om hur svarta hål kan fyllas med mening och om hur allt plötsligt kan förändras.

Första meningen
Jag heter Semlan och är tretton år.

Serie
1. Pappan med de stora skorna
2. Sommar och hemliga härligheter
3. Kärlek, kyssar och rekord
4. Svarta hål och brustna strängar
5. Två steg fram och ett tillbaka
6. Meningen med ett (mitt) liv

 


Den sista Semlan och Gordon knöt ihop hela historien så snyggt. Det blir ett fint avslut som på ett sätt satte punkt för Semlan och Gordon-era men som samtidigt håller det öppet för fortsatta upptåg. Det kändes som att alla (inte bara barnen) på något vis växt upp. Men om jag fick bestämma så skulle det komma fler böcker i serien. Jag vill ju få reda på om det håller med Marcus eller hur det blir med Kevin sen när Semlan är 19.
 
Helt klart så kommer jag sakna att läsa om vad som händer på Lindvägen. Kanske ska ta och läsa om Tzatsiki-böckerna, tror det är ganska mycket som jag glömt sedan jag läste dem på lågstadiet. Men det får bli i ett senare skede, måste försöka få ordning på de redan existerande böckerna i mina hyllor först.

Kommentera inlägget här :